XVI Gliwicki Festiwal Bachowski – 16-26 lipca 2015 r.

Jeden komentarz

Piotr Oczkowski – pomysłodawca i dyrektor artystyczny Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego zaprasza melomanów na jego szesnastą odsłonę.

Bach-afisz-2015 - druk

Szesnasta edycja Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego tym razem będzie miała dwóch głównych bohaterów: Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Haendla.  Chociaż przyszli na świat prawie w tym samym czasie i w miejscach odległych od siebie zaledwie o 200 km, ich kariery potoczyły się w zupełnie inny sposób. Obaj jednak zapisali się w historii jako mistrzowie najważniejszych gatunków muzycznych swojego czasu, którym udało się nadać barokowej muzyce wymiar ponadczasowej uniwersalności. Los nie pozwolił im nigdy spotkać się osobiście. Dlatego też z okazji 330. rocznicy ich urodzin postanowiliśmy zorganizować symboliczne spotkanie dwóch gigantów w Gliwicach. Na to wyjątkowe muzyczne święto, jak zwykle, zaprosiliśmy też innych znakomitych gości, dzięki którym muzyka dawna (choć nie tylko) zabrzmi w najlepszym możliwym wykonaniu. W gliwickich kościołach i Ruinach Teatru Victoria wystąpią m.in.: jeden z czołowych europejskich zespołów muzyki dawnej LAUTTEN COMPAGNEY (Niemcy), wybitny francuski flecista Alexis Kossenko, nagrodzony prestiżową nagrodą płytową Diapason d’Or duet klawesynowy Le Petit Concert Baroque (Francja), laureatka Konkursu Bachowskiego w Lipsku, klawesynistka Olga Pashchenko (Rosja) a także ROYAL STRING QUARTET  i {oh!}Orkiestra Historyczna.

 

■ 16 lipca 2015, godz. 20.00, Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, ul. Daszyńskiego 2

 

„Fuga ponad czasem”

ROYAL STRING QUARTET

Izabella Szałaj-Zimak –  I skrzypce

Elwira Przybyłowska – II skrzypce

Marek Czech – altówka

Michał Pepol – wiolonczela

w programie: J. S. Bach, L. van Beethoven, P. Szymański

 

Inauguracyjny wieczór to zaproszenie do niezwykłej muzycznej wędrówki z fugą ponad czasem. Rozpoczną ją dźwięki ostatniego dzieła Lipskiego Kantora – Kunst der Fuge, będącego swoistą alfą i omegą ścisłego kontrapunktu. Ten styl za życia Bacha, zdawało się odchodził już w bezpowrotną przeszłość. A jednak wracał i wraca do nas po dzień dzisiejszy. Dzieje się tak głównie za sprawą genialnej i odkrywczej beethovenowskiej wizji tej formy. Jej wspaniały dowód odnajdziemy w ostatnich sonatach, kwartetach smyczkowych a przede wszystkim w Wielkiej Fudze op. 133, która skonfrontowana zostanie bezpośrednio z arcydziełem Bacha ale z drugiej strony także z muzyką znakomitego polskiego kompozytora współczesnego Pawła Szymańskiego. Łączenie wybitnych dzieł przeszłości i nowej muzyki, odważne przekraczanie granic gatunków, to domena repertuaru Royal String Quartet. Ten niezwykle dynamicznie działający zespół wystąpi po raz pierwszy w Gliwicach na naszej festiwalowej estradzie. 

 

 

■ 19 lipca 2015, godz. 19.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Zbawiciela, ul. Jagiellońska 19A

„Eternity”

Le Petit Concert Baroque (Francja)

Chani Lesaulnier – klawesyn

Nadja Lesaulnier – klawesyn

w programie: J. S. Bach, J. M. Leclair

 

O ponadczasowej wartości muzyki Jana Sebastiana nikogo już dzisiaj nie trzeba zapewne przekonywać. Inspiruje ona muzyków różnych nacji i gatunków, nic zatem dziwnego, że także artyści grający na tak bliskim Bachowi instrumencie, jak klawesyn sięgają czasem po „nieklawesynowe” kompozycje, a przy okazji także po ulubiony przez kompozytora sposób inspiracji twórczej czyli transkrypcje. O tym że takie podejście wcale muzyce Lipskiego Kantora nie szkodzi, a wręcz nadaje jej swoistego smaku, świadczy ogromny sukces i prestiżowa  nagroda Diapason d’Or dla płyty „Der Ewigkeit saphirnes Haus”. Zawiera ona klawesynowe wersje ulubionych fragmentów bachowskich kantat oraz słynnego VI Koncertu brandenburskiego, sporządzone i wykonane przez duet Le Petit Concert Baroque czyli siostry  Chani i Nadję Lesaulnier. Obszerne fragmenty z tej płyty oraz francuską muzykę operową współczesnego Bachowi Jean-Marie Leclair'a usłyszymy podczas gliwickiego koncertu duetu.

 

■ 21 lipca 2015, godz. 19.00, Kościół pw. św. Bartłomieja (stary), ul. Toszecka 36

„Solo i w duecie”

Anna Katyńska – viola da gamba

Olga Pashchenko (Rosja) – klawesyn

w programie:  J. S. Bach

 

W sprzyjającym kontemplacji wnętrzu najstarszego gliwickiego kościoła św. Bartłomieja zabrzmi klawesyn w roli solowej i kameralnej. A zagra na nim jedna z najbardziej wszechstronnych współczesnych wykonawczyń muzyki klawiszowej, grająca z równym powodzeniem  na organach, klawesynie, pianoforte i współczesnym  fortepianie Olga Pashchenko. Urodzona i wykształcona w Moskwie, obecnie mieszkająca w Amsterdamie, laureatka prestiżowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku, jako solistka i kameralistka  jest stałym gościem najznakomitszych festiwali muzyki dawnej i współczesnej. Zaprezentuje w Gliwicach bachowską wizję barokowego stylus fantasticus w jego trzech klawesynowych toccatach. Wykona także dwie sonaty Jana Sebastiana na violę da gamba i klawesyn. W tych dziełach jej partnerką będzie Anna Katyńska – mieszkająca w Rotterdamie polska wiolonczelistka i gambistka.

 

■ 24 lipca 2015, godz. 20.00, Kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna

„À travers le Baroque”

{oh!}Orkiestra Historyczna

Alexis Kossenko (Francja) – flet traverso, dyrygent

Karolina Brachman (Niemcy) – sopran

Martyna Pastuszka – koncertmistrz

w programie: J. S. Bach, G. F. Händel, C. Ph. E. Bach

 

Tytuł czwartego koncertu to swoista gra słów: wędrówka przez barokową muzykę z fletem traverso. Wizyta w Gliwicach znakomitego flecisty Alexisa Kossenki, wybitnego odtwórcy koncertów fletowych A. Vivaldiego i C. Ph. Bacha, stwarza wyjątkową okazję do kontaktu na żywo ze sztuką tego porywającego artysty. W jego wykonaniu usłyszymy jeden z wirtuozowskich koncertów poczdamskiego Bacha oraz efektowną i niezwykle piękną świecką kantatę Bacha-ojca na sopran i koncertujący flet „Non sa che sia dolore” BWV 209. Soliście towarzyszyć będą: specjalizująca się w dawnym repertuarze kantatowym niemiecka śpiewaczka Karolina Brachman (która wykona też dwie arie koncertowe Händla), oraz znana już festiwalowej publiczności  {oh!}Orkiestra Historyczna – zespół szturmem zdobywający polskie i zagraniczne sceny muzyki dawnej.

 

■ 226 lipca 2015, godz. 20.00, Ruiny Teatru Victoria, Al. Przyjaźni

„Handel with care – Śpiewające instrumenty!”

LAUTTEN COMPAGNEY (Niemcy)

Wolfgang Katschner – kierownictwo artystyczne

Birgit Schnurpfeil – koncertmistrz

w programie: muzyka z oper i oratoriów G. F. Händla

 

Tworzenie tzw. coverów aktualnych przebojów muzycznych już w czasach Händla było codziennością. W niezliczonych opracowaniach na różne instrumenty popularne melodie trafiały pod dachy wielu muzykalnych domów, ciesząc się długą żywotnością także poza szybko zmieniającymi się modami ówczesnej opery czy ruchu koncertowego. Zainspirowana tą tradycją Lautten Compagney zaprezentuje swoje (i publiczności) ulubione arie z händlowskich oper, oratoriów i kantat tym razem całkowicie bez udziału śpiewaków: w pomysłowych opracowaniach instrumentalnych swojego szefa Wolfganga Katschnera, który skroił je dokładnie na miarę swoich muzyków. Tutaj śpiewakami będą instrumenty, delikatnie i namiętnie, wirtuozowsko i ekspresyjnie, wznosić się będą fajerwerki koloratury i rozkwitną w pełni miłosne skargi operowych bohaterów. Jeszcze raz dowiodą, że w dziedzinie wyrazu i bogactwa barw niczym nie ustępują ludzkiemu głosowi.

 

 

Organizatorzy festiwalu:

Klub Inicjatyw Kulturalnych, Miasto Gliwice

Gliwicki Teatr Muzyczny, Parafia pw. św. Bartłomieja, Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego, Parafia Ewangelicko-Augsburska

 

Biuro festiwalowe:

COK „Perełka” – Gliwice, ul. Studzienna 6, tel. 32/ 231 55 36, www.kikgliwice.com

czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-18.00

Bilety na koncerty do nabycia za pośrednictwem portalu www.bilety24.pl oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32/ 231 38 55.

W dniu koncertu sprzedaż biletów wyłącznie w miejscu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem.

 

1 Comment on "XVI Gliwicki Festiwal Bachowski – 16-26 lipca 2015 r."

  1. W jakiej cenie bilety….? bo o tym nikt nie raczył jakoś wspomnieć 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published.


*